Opieka logopedyczna

Opieka logopedyczna

w Szkole Podstawowej nr 5

 

W Szkole Podstawowej nr 5 dzieci objęte są opieką logopedyczną już od ponad 15 lat. Na terapię, w formie dodatkowych zajęć, uczęszczają wszyscy potrzebujący uczniowie, głównie z klas edukacji wczesnoszkolnej. Gabinet logopedyczny znajduje się na parterze, obok pokoju nauczycielskiego. Gabinet wyposażony jest w liczne i atrakcyjne pomoce logopedyczne, gry, układanki, puzzle, domina, pomoce multimedialne. Dzięki temu, uczymy się przez zabawę, a utrwalanie zdobywanych umiejętności jest łatwiejsze i przyjemniejsze. Dbamy też o przyjazną atmosferę, która bardzo pomaga w pracy terapeutycznej. 


Prawidłowy rozwój mowy dziecka

 

Poprawna pod względem artykulacyjnym, gramatycznym i stylistycznym mowa,  jest niezwykle istotnym czynnikiem gwarantującym prawidłowy i wszechstronny rozwój człowieka. W naszych czasach umiejętność poprawnego mówienia jest szczególnie ważna, bowiem coraz większą rolę odgrywają środki przekazu opierające się na słowie mówionym. Tymczasem polskie statystyki podają utrzymujące się od lat na wysokim poziomie wskaźniki wad wymowy u dzieci. Dlatego tak ważne jest, by od najmłodszych lat dziecko miało zagwarantowaną fachową opiekę i pomoc logopedyczną.

 


Gimnastyka buzi i języka

 

Jednym z warunków prawidłowej wymowy jest sprawne funkcjonowanie narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy. Ich ruchy powinny być celowe i dokładne. Dlatego też narządy mowy trzeba ćwiczyć, aby wypracować maksymalną precyzję ich działania. Najlepiej trenować przed lustrem, żeby widzieć efekty swojej pracy. Drugim ważnym elementem jest  nauka prawidłowego oddychania. Ta niezbędna czynność fizjologiczna, jest podstawą dobrej wymowy.  Celem ćwiczeń oddechowych jest pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, zróżnicowanie fazy wdechowej i wydechowej, wyrabianie umiejętności pełnego i szybkiego wdechu  oraz wydłużanie fazy wydechowej i dostosowanie długości wydechu     do czasu trwania wypowiedzi.

Gimnastyka buzi i języka oraz ćwiczenia oddechowe mogą być każdorazowym wstępem do ćwiczeń logopedycznych               w gabinecie specjalisty, ale też świetną zabawą w domu. Wspólne ćwiczenia z rodzicami sprzyjają rozwojowi więzi między rodzicami i dziećmi, rozwojowi kreatywności, uzyskaniu sprawności narządów artykulacyjnych, a w efekcie utrwalaniu prawidłowych nawyków artykulacyjnych i poprawnej wymowie. 

 

 

 

 

        Każde ćwiczenie wykonuj 10 razy !

        Prawidłowe ułożenie warg i języka kontroluj w lustrze

  1. Wysuwaj szeroki język w kierunku brody i unoś go w kierunku nosa.
  2. Wysuwaj język jak najdalej na zewnątrz do przodu.
  3. Przesuwaj język z jednej strony na drugą dotykając kącików warg.
  4. Pomlaskaj czubkiem języka.
  5. Zrób rurkę z języka. Rozluźnij język.
  6. Lekko wysuń język. Układaj go szeroko i wąsko na kształt łopaty i grotu strzały.

  Pamiętaj przy tych ćwiczeniach, aby buzia była szeroko otwarta.

 

 

 

 

      

                    Każde ćwiczenie wykonuj 10 razy !

        Prawidłowe ułożenie warg i języka kontroluj w lustrze

  1. Zaciśnij zęby, układaj usta na przemian w szeroki uśmiech i wąziutki dzióbek.
  2. Nabierz powietrze. Przesuwaj balonik powietrza z jednego policzka do drugiego. Wargi pozostają zwarte.
  3. Nadmij policzki. Uwolnij powietrze – powstający szmer przypomina    głoskę p.
  4. Masaż warg – nagryzaj górnymi zębami dolną wargę i dolnymi zębami górną wargę.
  5. Cmokaj najgłośniej jaj potrafisz.
  6. Wymawiaj coraz szybciej połączenia samogłosek a-u. szeroko otwarte usta przy a i ściągaj je mocno przy u.

 

 

 


DRODZY RODZICE, PAMIĘTAJCIE !

 

Rozwój mowy nie przebiega u wszystkich dzieci jednakowo, u jednych szybciej, u innych wolniej. Niejednakowa jest też kolejność przyswajania sobie przez dziecko poszczególnych głosek. Stopień rozwoju mowy zależy od wpływu środowiska oraz od psychofizycznego rozwoju dziecka.


A jeśli mowa Waszego dziecka wzbudza w Was obawy  i wątpliwości

 – zgłoście się do logopedy!


Sami też możecie pomóc dziecku w rozwoju prawidłowej mowy:

 

  • rozmawiając z Nim jak najwięcej, czytając książki i opowiadając bajki – nie pozwólcie, by głównym źródłem poznawania mowy był język reklam i telewizji,
  • unikając języka dziecinnego (spieszczania) w trakcie rozmowy z dzieckiem,
  •  używając w rozmowach prawidłowych form gramatycznych i stylistycznych,
  • dbając o Jego słuch, prawidłowy zgryz i nie zaniedbując przewlekłych stanów zapalnych górnych dróg oddechowych,
  • wspierając logopedę w procesie terapeutycznym. 

 

 

Jak zmotywować dziecko

do ćwiczeń logopedycznych ?

 

  • Spróbuj jeszcze raz !

           Jeśli próba wyartykułowania głoski kolejny raz kończy się niepowodzeniem, to powiedz:

           Nic się nie stało, spróbuj jeszcze raz.

 

  • Stosuj zasadę małych kroków.

           Krótkie i często powtarzane ćwiczenia skutecznie prowadzą do osiągnięcia poprawy mowy.

 

  • Bądź uchem dziecka.

          Dziecko nie słyszy swoich błędów wymowy. Od Ciebie dowie się, czy wymówiło wyraz prawidłowo ,

          czy nie.

 

  • Nagradzaj dziecko za rezultaty i wysiłek.

          Pamiętaj, że dziecko ciężko pracuje, aby nauczyć się nowego sposobu mówienia. Twoja pochwała                 i docenienie wysiłku są najlepszymi nagrodami i niezwykle skutecznymi motywatorami.

 

  • Dostrzegaj najmniejsze sukcesy.

          Ćwiczenia wykonywane z uwagą są lepiej i szybciej utrwalane. Ważna jest koncentracja uwagi

          nie tylko u dziecka, lecz także u rodziców.

 

  • Nie przerywaj spontanicznych wypowiedzi dziecka poprawianiem błędów.

          Nie przyspieszysz w ten sposób osiągnięcia rezultatów w terapii, a możesz zirytować i zniechęcić

          dziecko do mówienia.

 

  • Nie porównuj dziecka z innymi.       

          Krytyka, porównywanie i obwinianie dziecka nie pomoże mu w poradzenie sobie z trudnościami.        

          W ten sposób podcinamy dziecka skrzydła, demotywujemy je.

 

  • Nie zawstydzaj dziecka.

          Mówienie: Takie duże dziecko, a jeszcze sepleni przynosi duże szkody dla rozwoje psychicznego

          dziecka, a minimalne korzyści dla postępów w terapii mowy.

 

  • Pozwól dziecku popełniać błędy.

          To jest nieodłączna część procesu terapeutycznego.

 

  • Nie używaj określeń typu: zawsze i nigdy.

          To nieprawda, że Twoje dziecko zawsze popełnia błędy i nigdy niczego nie powiedziało bezbłędnie.

 

  • Chwal nawet za najmniejsze osiągnięcia.

          Dziecko powinno wiedzieć, że doceniasz każdy jego wysiłek i widzisz, jak się stara, choć całkowity

          sukces jeszcze przed Wami.

 

  • Terapia logopedyczna to nie czary – mary.

          To systematyczne ćwiczenie nowych nawyków artykulacyjnych.

 

  •  Baw się dobrze!

           Ćwiczenia to Wasz wspólnie spędzony czas przeznaczony na zabawę i budowanie więzi rodzinnej.