Opieka logopedyczna
w Szkole Podstawowej nr 5
W Szkole Podstawowej nr 5 dzieci objęte są opieką logopedyczną już od ponad 15 lat. Na terapię, w formie dodatkowych zajęć, uczęszczają wszyscy potrzebujący uczniowie, głównie z klas edukacji wczesnoszkolnej. Gabinet logopedyczny znajduje się na parterze, obok pokoju nauczycielskiego. Gabinet wyposażony jest w liczne i atrakcyjne pomoce logopedyczne, gry, układanki, puzzle, domina, pomoce multimedialne. Dzięki temu, uczymy się przez zabawę, a utrwalanie zdobywanych umiejętności jest łatwiejsze i przyjemniejsze. Dbamy też o przyjazną atmosferę, która bardzo pomaga w pracy terapeutycznej.
Prawidłowy rozwój mowy dziecka
Poprawna pod względem artykulacyjnym, gramatycznym i stylistycznym mowa, jest niezwykle istotnym czynnikiem gwarantującym prawidłowy i wszechstronny rozwój człowieka. W naszych czasach umiejętność poprawnego mówienia jest szczególnie ważna, bowiem coraz większą rolę odgrywają środki przekazu opierające się na słowie mówionym. Tymczasem polskie statystyki podają utrzymujące się od lat na wysokim poziomie wskaźniki wad wymowy u dzieci. Dlatego tak ważne jest, by od najmłodszych lat dziecko miało zagwarantowaną fachową opiekę i pomoc logopedyczną.
Gimnastyka buzi i języka
Jednym z warunków prawidłowej wymowy jest sprawne funkcjonowanie narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy. Ich ruchy powinny być celowe i dokładne. Dlatego też narządy mowy trzeba ćwiczyć, aby wypracować maksymalną precyzję ich działania. Najlepiej trenować przed lustrem, żeby widzieć efekty swojej pracy. Drugim ważnym elementem jest nauka prawidłowego oddychania. Ta niezbędna czynność fizjologiczna, jest podstawą dobrej wymowy. Celem ćwiczeń oddechowych jest pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, zróżnicowanie fazy wdechowej i wydechowej, wyrabianie umiejętności pełnego i szybkiego wdechu oraz wydłużanie fazy wydechowej i dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi.
Gimnastyka buzi i języka oraz ćwiczenia oddechowe mogą być każdorazowym wstępem do ćwiczeń logopedycznych w gabinecie specjalisty, ale też świetną zabawą w domu. Wspólne ćwiczenia z rodzicami sprzyjają rozwojowi więzi między rodzicami i dziećmi, rozwojowi kreatywności, uzyskaniu sprawności narządów artykulacyjnych, a w efekcie utrwalaniu prawidłowych nawyków artykulacyjnych i poprawnej wymowie.
Każde ćwiczenie wykonuj 10 razy ! Prawidłowe ułożenie warg i języka kontroluj w lustrze
Pamiętaj przy tych ćwiczeniach, aby buzia była szeroko otwarta.
|
Każde ćwiczenie wykonuj 10 razy ! Prawidłowe ułożenie warg i języka kontroluj w lustrze
|
DRODZY RODZICE, PAMIĘTAJCIE !
Rozwój mowy nie przebiega u wszystkich dzieci jednakowo, u jednych szybciej, u innych wolniej. Niejednakowa jest też kolejność przyswajania sobie przez dziecko poszczególnych głosek. Stopień rozwoju mowy zależy od wpływu środowiska oraz od psychofizycznego rozwoju dziecka.
A jeśli mowa Waszego dziecka wzbudza w Was obawy i wątpliwości
– zgłoście się do logopedy!
Sami też możecie pomóc dziecku w rozwoju prawidłowej mowy:
Jak zmotywować dziecko do ćwiczeń logopedycznych ?
Jeśli próba wyartykułowania głoski kolejny raz kończy się niepowodzeniem, to powiedz: Nic się nie stało, spróbuj jeszcze raz.
Krótkie i często powtarzane ćwiczenia skutecznie prowadzą do osiągnięcia poprawy mowy.
Dziecko nie słyszy swoich błędów wymowy. Od Ciebie dowie się, czy wymówiło wyraz prawidłowo , czy nie.
Pamiętaj, że dziecko ciężko pracuje, aby nauczyć się nowego sposobu mówienia. Twoja pochwała i docenienie wysiłku są najlepszymi nagrodami i niezwykle skutecznymi motywatorami.
Ćwiczenia wykonywane z uwagą są lepiej i szybciej utrwalane. Ważna jest koncentracja uwagi nie tylko u dziecka, lecz także u rodziców.
Nie przyspieszysz w ten sposób osiągnięcia rezultatów w terapii, a możesz zirytować i zniechęcić dziecko do mówienia.
Krytyka, porównywanie i obwinianie dziecka nie pomoże mu w poradzenie sobie z trudnościami. W ten sposób podcinamy dziecka skrzydła, demotywujemy je.
Mówienie: Takie duże dziecko, a jeszcze sepleni przynosi duże szkody dla rozwoje psychicznego dziecka, a minimalne korzyści dla postępów w terapii mowy.
To jest nieodłączna część procesu terapeutycznego.
To nieprawda, że Twoje dziecko zawsze popełnia błędy i nigdy niczego nie powiedziało bezbłędnie.
Dziecko powinno wiedzieć, że doceniasz każdy jego wysiłek i widzisz, jak się stara, choć całkowity sukces jeszcze przed Wami.
To systematyczne ćwiczenie nowych nawyków artykulacyjnych.
Ćwiczenia to Wasz wspólnie spędzony czas przeznaczony na zabawę i budowanie więzi rodzinnej.
|